„A harmadik nap már menni akart.” – hogyan rontunk el jó jelölteket már az első héten
A cég végre talált egy jó jelöltet. A toborzás nehéz volt, a piac szűk, a vezetők már türelmetlenek voltak. A középvállalatnál örömmel fogadták, hogy végre sikerült találni egy tapasztalt szakembert a nyitott pozícióra. A kiválasztás a toborzó cégen keresztül történt, a jelölt szakmailag megfelelő, a motivációja erős volt. Amikor megérkezett az új munkatárs, minden „technikai” feltétel adott volt: e-mailcím, laptop, belépőkártya, aláírt papírok.
Csakhogy ez volt az onboarding vége.
Az első nap senki nem mutatta be a csapatnak. A vezető épp egy határidős projekten dolgozott, csak öt percet tudott rászánni. A kollégák elfoglaltak voltak, és azt érezték, teherként kaptak még valakit, akit „majd nekik kell betanítani”. Nem volt senki kijelölve mentornak, nem volt forgatókönyv, mire és hogyan kell megtanítani. A betanítás, amit előre megígértek, teljesen elmaradt. A belső folyamatokat senki nem magyarázta el neki, az elvárásokat nem pontosították, és egyre több feladatot kapott úgy, hogy közben senki nem kérdezte meg: Érted-e? Sikerül-e?
A harmadik napon már megfogalmazódott benne a gondolat: „Ez biztosan nem az a hely, amit ígértek.”
Egy hónappal később a munkáltató jelezte a toborzó cégnek, hogy nem vált be a jelölt. A teljesítménye gyenge, nem illeszkedett be, mást kérnek helyette.
A toborzó partner tanácsadói azonban nem álltak meg itt – beszéltek az elutasított munkavállalóval is. A beszélgetés során kiderült, hogy a probléma gyökere nem az ő képességeiben volt, hanem a beillesztési folyamat teljes hiányában.
Nem kapott rendszert, nem kapott támogatást, és egy idő után már terhesnek is érezte magát a csapat számára.
Valójában a munkáltató rontotta el a jelöltet – nem rossz emberre esett a választás, hanem rossz fogadtatásba csöppent.
Ez a történet sajnos nem egyedi.
Sok KKV még mindig úgy gondolja, hogy az onboarding annyi, hogy „készen van az asztal meg a laptop”. Az új kolléga pedig majd „beletanul” valahogy.
Csakhogy: az első hét kulcsfontosságú a beilleszkedésben és a hosszú távú elköteleződésben. Ha ezt elszalasztjuk, akár egy kiváló jelöltet is elveszíthetünk – vagy, ahogy ebben az esetben is történt, egyszerűen ellehetetlenítjük a működését.
Mit jelent a jó onboarding?
- Strukturált, előre megtervezett betanítási folyamat
- Kijelölt mentor vagy segítő kolléga
- Világos elvárások és fokozatos terhelés
- A csapat bevonása, felkészítése az új tag fogadására
- Rendszeres visszajelzések, kérdezési lehetőség, támogatás
Az onboarding nem a munkavállaló dolga, hanem a cégé. A beillesztésbe fektetett energia többszörösen megtérül – magasabb elköteleződés, gyorsabb beilleszkedés, jobb teljesítmény formájában.
Mi tanácsadóként segítünk olyan onboarding rendszert kialakítani, ami nemcsak adminisztratív, hanem valóban emberi. Mert egy jó munkavállalót elveszíteni mindig drágább, mint megtartani.