Kiemelkedő magyar családi vállalatok

A véleménykülönbség nem személyes sértés - ezt minden családi vállalkozásban tudják

A Mystic Nails - story

Nem csak Magyarországot, de a nemzetközi piacokat is meghódította a magyar fejlesztésű Mystic Nails műköröm alapanyag. A már 15 éve saját fejlesztésű termékeivel működő családi vállalkozás először 2018-ban érdemelte ki a MagyarBrands program „Kiváló üzleti márka”-minősítését, amelyet azóta is minden évben megszerzett, és amely mellett a vállalat a „Kiváló munkáltatói márka” cím büszke birtokosa is.
A vállalkozás történetéről, működéséről és jövőbeli terveiről kérdeztük Gyimesi Lászlót, a cég ügyvezetőjét:

A véleménykülönbség nem személyes sértés - ezt minden családi vállalkozásban tudják

- A gazdasági tevékenységen túl mi az Önök küldetése?

Családi vállalkozásként olyan emberi alapértékek mentén igyekszünk cégünket építeni, melyek meghatároznak minket is, mint család, mint ember. Nem azért, mert így a legkifizetődőbb, hanem mert így szeretnénk, mert nekünk csak így van kedvünk vállalkozni.

A küldetésünk egy olyan cég kultúra és közeg kialakítása és fenntartása, mely olyan motiváló környezetet teremt, amelyben a munkatársak bevonva érzik magukat és az agilitásukat kamatoztatva kreatív ötleteikkel megvalósítják egy vállalkozás legnagyobb kiteljesedését: az önfejlesztő működést.

- Milyen piaci potenciállal rendelkezik a vállalkozásuk? Mekkora éves forgalommal vannak jelen a magyar, illetve a külföldi releváns piacokon?

Tavalyi nettó árbevételünk 370 millió forint volt, melyet 2021-re 400 millió fölé várunk. Különösen büszkék vagyunk nemzetközi sikereinkre, hiszen saját márkás termékeink Magyarországon kívül már több mint 25 országban megtalálhatók forgalmazó partnereink révén. A Mystic Nails márka immár a legtöbb nagy nemzetközi szépségipari szakkiállításon megjelent, olyan helyeken, mint például Madrid, Milánó, Brüsszel, Belgrád, Athén, Róma, Thesszaloniki, Bukarest, Palermo, Göteborg, Stockholm, Nápoly, Budapest illetve a világ legnagyobb beauty kiállításán, a bolognai Cosmoprof Worldwide-on, ahol jövőre szintén ott leszünk!

- Hogyan mutatná be a vállalkozása nyújtotta munkahelyi környezetet, miért érdemes Önöknél dolgozni, miért vonzó az Önök vállalata egy munkavállaló számára?

Azt gondolom egy vállalkozás soha nem a trendi, csilli-villi munkáltatói márkától lesz vonzó. Vagyis talán azoknak, akik első munkahelyüket keresik igen. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem kell munkáltatói márkát építeni, sőt! Talán ennek mi vagyunk az egyik ékes példája, hogy mennyire komolyan vesszük. De ez csak az utolsó lépés lehet a listán, ha a cél az, hogy valóban olyan munkahely legyünk, ahol szeretnek dolgozni a kollégák.

A mi munkáltatói márkánk véleményem szerint kiválóan van kommunikálva, mégis azt gondolom, hogy nem ebben rejlik az igazi ereje, hanem a hitelességében. Abban, hogy ez nálunk szinte organikusan fejlődött, és nem valamiféle stratégia vagy üzleti megfontolás mentén.
Korábban már említettem hogyan is működünk mi: családi vállalkozás vagyunk, mely olyan emberi értékek mentén működik, amelyek számunkra is fontosak, mint család. Melyek is ezek az értékek egy családon belül? Sorban a következők: törődés, odafigyelés, gondoskodás, megelőlegezett bizalom, támogatás, tanítás és fejlesztés. Ha ezek rendben vannak, utána lehet majd kommunikálni a munkáltatói márkáról, de semmiképp sem előtte. Hozzáteszem, több mint 30 fős csapatunk legtöbbször ajánlás útján gyarapszik már, vagyis a velünk dolgozó munkatársak ajánlják barátaiknak, ismerőseiknek a munkahelyüket. Szerintem ennél jobb munkáltatói márkára nem vágyhatunk.

- Mennyire volt nehéz felépíteni a márkát? Mit tanácsol a még épülő vállalkozásoknak?

No hát erről tudnék mesélni :) Már csak azért is, mert "másodállásban" márkatanácsadó is vagyok. Ez igazából egy szerelem projekt, imádom csinálni, mert nagyon inspirál, ha azt érzem, hogy a 15 éves vállalkozói és brand építési tapasztalatommal más - fejlődésre és tanulásra nyitott - vállalkozásokat segíthetek.

A tanácsom röviden megfogalmazva az lenne, hogy ne úgy gondolkodjanak a márkáról, mint egy logó vagy plecsni, meg valami arculat és egy jól kitalált szlogen, aminek az egyetlen célja, hogy a termékünket vagy szolgáltatásunkat megkülönböztesse a versenytársakétól. A márka, a brand ennél sokkal többre hivatott! Úgy szeretek fogalmazni, hogy egy igazán jó termék maximum azt az érzést váltja ki belőled, hogy: “Fú ez nekem lett kitalálva!”. Viszont egy igazán jó márka ennél magasabb szinten mozog és azt az érzést váltja ki az emberből, hogy: “Wow, ez én vagyok!” Erre kellene törekedni a márkaépítés során, hogy a célközönség ezt érezze mikor meglátja: Wow ez én vagyok!


Egyébként mennyire volt nehéz felépíteni? Nagyon. :) Persze könnyen mondom itt az okosságot 15 év után, de nyilván az elején fogalmunk sem volt róla, hogy tényleg miként is kell márkát építeni. Pár (tanuló) évet könnyen lecsíphettem volna a mai fejemmel, de valahol meg van az előnye is annak, hogy magamtól jártam ki az utat. Például a hitelesség.

- Mennyire fontos Önöknek, hogy a világ megismerje a magyar brandeket? Mit tesznek ezért Önök? Mit gondolnak, mit tehetnek ezért más magyar vállalatok is?

Nem csinálunk belőle presztízs kérdést, de őszintén szólva leírhatatlan volt az az érzés, amikor az első export küldeményünk elindult Portugáliába az ottani viszonteladónk részére még 2009. április 29-én. Honnan tudom ennyire pontosan dátumot? Onnan, hogy ennek a küldeménynek a számlája ott figyel az irodámban a székem felett a falon bekeretezve.

Mérhetetlenül büszkék vagyunk rá, hogy magyar márkaként a világ számos országában ismertek és elismertek vagyunk. És bizony büszkén hirdetjük magyar mivoltunkat, ami a mi szakmánkban ráadásul kimondott előny is, ugyanis Magyarország világ szinten is az egyik legnagyobb műköröm nagyhatalom. Itt vannak a legjobb szakemberek és a legjobb termékek is. Az export részaránya pár évvel ezelőtt még 70% felett volt az árbevételünkön belül, azóta a belföldi piacon picit ráerősítettünk. Ennek tudható be az 55-60%-ra való mérséklődés, de volumenben minden évben bővül a külföldi vonal is.

Korábban már említettem a számos nemzetközi kiállítást, ahol már megjelentünk. Ez elég nagy falatnak tűnhet egy kezdő magyar brand számára, ugyanakkor a nemzetközi terjeszkedés egyik legjobb csatornája a tapasztalatom szerint. Emlékszem 2011-ben mi voltunk az első magyar műköröm márka, amely Düsseldorfban az egyik legnagyobb kiállításon képviselte magát, és ahova igazából úgy mentünk, hogy vagy összejön 1-2 forgalmazó Németországban a kiállítás után, vagy kvázi csődbe megyünk, mert annyi pénzt felemésztett a megjelenés. Végül nem lett német forgalmazónk, de lett helyette belga és francia. Rizikós volt, de összességében azt kell mondjam megérte.

- Ön szerint nehéz ma egy magyar családi vállalkozásnak jelentős piaci részesedést szerezni és megtartani vagy inkább az ellenkezője? (Hiszen több sikeres magyar családi márka-dinasztia is virágzik a mai napig több évtizedes múlttal).

Semmivel nem nehezebb vagy könnyebb szerintem. Persze megvan a családi vállalkozásnak az a jellegzetessége, hogy a család együtt dolgozik. Ebből adódhatnak félreértések, kezelendő helyzetek. Itt a tudatosság a kulcs. Meg kell tanulni szétválasztani a kettőt amennyire lehet. Nálunk van egy íratlan családi alkotmány, amely rendelkezik arról, hogy miként viszonyulunk egymáshoz és a kollégáinkhoz, mint munkatársak, ugyanakkor az is, hogy magánéletben például a vasárnapi ebédnél tilos üzletről beszélni, különben bünti jár!

Komolyan vesszük, véresen komolyan! Otthon férj vagyok és apuka, nővéremnél öcskös, anyukámnál gyerek, a munkahelyemen (ami történetesen egy családi vállalkozás) pedig az ügyvezető. A megfelelő szerepek a megfelelő helyeken. Ez a kulcs. Nem összekeverendő!
Ami pedig a jelentős piaci részesedést illeti, nos itt sincsenek csodák. 10 éve a GLS nem állt szóba velünk, mert nem tudtunk napi szinten csomagot feladni (kb. 10 bejövő rendelésünk volt egy héten), így nem szerződtünk. Mára oda jutottunk, hogy úgy tűnik privát GLS autónk lett, mert kvázi egy kocsi megtelik a csomagjainkkal egy jobb napon. Mi a siker receptje? Semmi extra: meló és idő. Csak épp ezt a kettőt szeretik kispórolni a hobbi vállalkozók.

Mi heti szinten minden hétfőn reggel 8-kor vezetőségi gyűléssel kezdünk. Ha esik, ha fúj. Ez soha nem maradhat el. A résztvevők a tulajdonosok, vagyis a család: édesanyám, édesapám, nővérem és én. Ezen alkalmakkor mindig átrágjuk az üzleti dolgokat (1. stratégiai kérdések 2. aktuális kihívások 3. közérdekű dolgok) Azt is nyíltan megbeszéljük, ha valakinek személyesen problémája van egy döntéssel vagy történéssel. De egy dolgot már az elején tisztáztunk: semmit nem szabad személyes sértésnek venni egy-egy véleménykülönbség vagy egyeztetés során, mert itt nem testvéri vitáról vagy szülői intelmekről beszélünk, hanem cégügyekről.

Fontos az is, hogy mindenki elismeri a másik munkáját és szakértelmét, vagyis én soha nem vizsgálom felül nővérem szakmai döntéseit, ugyanakkor ő is támogat ügyvezetői döntéseimben. Kölcsönös bizalom, ismerős, talán már említettem :) Aminek még óriási szerepe van, hogy szüleim támogató, segítő attitűddel vannak jelen a cégben. Nem megmondanak, nem irányítanak, hanem segítenek. Tapasztalatukat és véleményüket megosztják, ha szavazás van szavaznak, de nem erőltetnek ránk semmit, hagynak minket kibontakozni és érvényesülni, ehhez pedig minden segítséget megadnak.

- Ön szerint milyen kihívások, lehetőségek állnak konkrétan az Önök vállalkozása előtt? Mi a következő 3 éves terv?

Szerintem eddig is erős látnoki képességgel rendelkezett az, aki akár közepes távon előre tudott tervezni, viszont a 2020-as és 21-es éveket átélvén talán felesleges is kifejtenem, hogy mennyire nem reális 3 évre tervezni. Szerintem a rugalmasság és az agilitás a kulcs. A változás, a változásra való hajlandóság és képesség. Ha ez jelen van egy szervezetben, akkor az mindig sikerrel veszi az akadályokat. Vezetőként én erre fogok törekedni idén, jövőre és 3 év múlva is. Így, ha kihívások jönnek, azokra megfelelően tudunk majd reagálni, és akár lehetőséget is kreálni belőle, ha pedig lehetőség jön, akkor tudunk majd vele élni. Ezt a stratégiát így konkrétan lehet egyetlen menedzser könyv sem róná a hasábjaira, de én ebben hiszek.

- Miért döntött úgy, hogy belevág ebbe a tevékenységbe? Volt indíttatása gyermek/ifjú korából, tervezett úton járt, vagy "így alakult"?

Mosom kezeim, nem az én ötletem volt! :) Nővérem "rángatott" bele a családi bizniszbe. Akkor már 1 éve édesapámmal elkezdték a vállalkozást, én viszont még egyetemre jártam, és mellette futballistának készültem. Ez utóbbi egy sokkal szomorúbb történet, ugyanis kiderült, hogy csak szerintem vagyok nagyon tehetséges :) A történethez azért hozzátartozik, hogy mi kvázi az anyatejjel együtt szívtuk magunkba a vállalkozói létet, mivel szüleim, amióta csak az eszemet tudom, vállalkozók voltak. Rengeteg iparágban és területen kipróbálták magukat, innen is az elképesztő sok tapasztalat, melyet most a közösen épülő cégünkben kamatoztatnak sikerrel.

- Hogyan látja magát 20 év múlva? Vannak ennyire hosszú távú személyes álmai, amelyeket szeretne megvalósítani?

Boldog férj és apukaként, ami a magánéletem illeti. Ez a legfontosabb, enélkül mindegy is, hogy milyen üzleti sikereket érek el. 20 év múlva konkrétan nem gondolkodtam még, de 5-7 év múlva nagyon szívesen lennék már a saját cégem külsős tanácsadója. Ez az én személyes küldetésem: egy olyan céget létrehozni, amelyik jobban teljesít nélkülem, mint velem. Egyfajta külsős szemlélőként pedig hátha tudok majd még jó ötletet hozni, de majd erről dönt az akkori ügyvezető.

- Van olyan tapasztalatra épülő tanácsa, javaslata, üzenete, amelyet általánosan megosztana a magyar munkáltatókkal/munkavállalókkal?

Meggyőződésem, hogy egy szervezet ereje a benne dolgozó munkatársakban rejlik. Sokszor kérdeznek: mi a legfőbb versenyelőnyünk a többi céggel, márkával szemben? A válasz egyértelműen, hogy legfőbb előnyünk az a hozzáadott érték, melyet a munkatársaim képviselnek. Hiszen a versenytárs stratégiáját le lehet követni, egy kampányát le lehet másolni, egy ötletét ugyanúgy meg lehet valósítani, sőt továbbfejleszteni, viszont a cégem igazi értékét adó emberi hátteret nem tudják lemásolni. Ez igazi előny, én ebben hiszek.

A tanácsom a cégvezetők, tulajdonosok számára, hogy vegyék magukat körül saját maguknál jobb, ügyesebb, okosabb, kreatívabb kollégákkal, és vonják be őket a működésbe a lehető legmélyebb szinten.

 

Munkavállalók számára a javaslatom, hogy úgy válasszanak munkahelyet, hogy legyenek tisztában vele, hogy több időt töltenek majd az ott lévő emberekkel (munkatársakkal és vezetőkkel), mint a saját szeretteikkel. Szerintem érdemes válogatósnak (finnyásnak) lenni.

A fotók: Mystic Nails Kft. tulajdona. Azok átvétele, másolása nem engedélyezett.

Szerző: Purkald Krisztina /HR KOPÓ

Online

Reméljük, hamarosan kapcsolatba léphetünk Önnel!

Skype

Szolgáltatásaink

Szolgáltatásaink és áraink részletesen

Cikkeink

Szakértőink gondolatai

Fórum

Egy próbát megér!